Delincvenţa
apare ca un fenomen juridic, reglementat prin normele dreptului penal, ea este
primordial, un fenomen social având consecinţe negative şi distructive pentru
securitatea indivizilor şi grupurilor. Delincvenţa este un fenomen deosebit de
complex, incluzând o serie de aspecte şi dimensiuni de natură statistică,
juridică, sociologică, psihologică, economică, prospectivă şi culturală
(Banciu, 1995):
a)dimensiunea
statistică
- evidenţiază starea şi
dinamica delincvenţei în timpşi spaţiu, prin evaluarea şi măsurarea în
procente, medii, serii de distribuţie şi indici aidiferitelor delicte şi crime,
şi corelarea acestora cu o serie de variabile şi indicatori cucaracter social,
ecologic, cultural, geografic etc.;
b)dimensiunea juridică
- evidenţiază tipul
normelor juridice violate prin acte şifapte antisociale, periculozitatea
socială a acestora, gravitatea prejudiciilor produse,intensitatea şi felul
sancţiunilor adoptate, modalităţile de resocializare a persoanelordelincvente;
c)dimensiunea
sociologică
- centrată pe
identificarea şi prevenirea socială adelictelor şi crimelor, în raport cu
multiple aspecte de inadaptare, dezorganizare şidevianţă existente în societate
şi cu formele de reacţie socială faţă de diferitele delicte;
d)dimensiunea
psihologică
- evidenţiază structura
personalităţii individuluidelincvent şi individului normal, motivaţia şi
mobilurile comiterii delictului, atitudineadelincventului faţă de fapta comisă
(răspunderea, discernământul etc.);
e)dimensiunea economică
sau“costul crimei”
- evidenţiază
consecinţeledirecte şi indirecte ale diferitelor delicte din punct de vedere
material şi moral (costurilefinanciare acordate victimelor, martorilor,
reparaţiei bunurilor etc.);
f)dimensiunea
prospectivă
- evidenţiază atât
tendinţa generală de evoluţie adelincvenţei, cât şi tendinţa anumitor indivizi
şi grupuri sociale spre delincvenţă;
g)dimensiunea culturală
– se referă la
relativitatea criteriilor normative şiculturale cu care este investită
delincvenţa în diverse societăţi şi culturi. Există diferenţesensibile din
punct de vedere cultural, în definirea anumitor acte ca periculoase şi
înevaluarea intensităţii şi gravităţii acestora. Gradul de periculozitate al
unuicomportament antisocial depinde, în mare măsură, de caracterul coercitiv sau,dimpotrivă,
permisiv al normelor sociale. Marea diversitate şi variabilitate a culturilor implică
deci, comportamente eterogene din punct de vedere al semnificaţiei lor
sociale,moralitatea, imoralitatea, binele sau răul fiind într-o strânsă legătură
cu normele şivalorile grupului respectiv. ”Normalul” este reprezentat de
comportamentelesocialmente acceptabile, compatibile cu modelele culturii din
care face parte individul.
Reprezentând
o instituţie de bază a dreptului penal, delictul este o faptăantisocială,
ilicită, care lezează o serie de valori şi relaţii sociale, faptă imputabilă
caregenerează o serie de consecinţe şi efecte juridice, adică o răspundere
penală. Pentru acest motiv, numai în prezenţa unei anumite fapte, considerată
ilicită sau ilegală, normaprevede sancţionarea persoanei vinovate. Pentru a
exista deci, răspundere penală,trebuie să existe, în primul rând, o faptă
antisocială reală, săvârşită de o anumităpersoană care este responsabilă, iar
în al doilea rând, fapta respectivă trebuieincriminată de legea penală.
Inexistenţa uneia sau a mai multora dintre aceste trăsături(ilicitatea,
vinovăţia, incriminarea) conduce, practic la inexistenţa infracţiunii ca
atare. Sistemul nostru penal utilizează expres noţiunea de infracţiune, nu de delict
sau crimă.
Prin
articolul 17 din Codul Penal al României, infracţiunea este definită ca o
“faptă care prezintă pericol social, săvârşită cu vinovăţie şi prevăzută de
legea penală “. Majoritatea sistemelor de sancţionare şi prevenire a
criminalităţii urmăresc, prioritar, controlul efectiv asupra crimei, ca şi
protecţia şi apărarea socială a indivizilor,grupurilor şi instituţiilor
sociale, prin organizarea unor activităţi specifice şi utilizareaunor mijloace
menite să asigure atât represiunea şi constrângerea penală, cât şiprevenirea şi
diminuarea surselor potenţiale de criminalitate prin adoptarea de măsuride
profilaxie socială, culturală şi educativă.
Cercetarea
psihologică trebuie să cuprindă în aria sa descifrarea diferitelor dimensiuni
psihologice cu accent pe motivaţie, afectivitate, pe descifrarea personalităţii
în ansamblul său. A înţelege omul înseamnă a recunoaşte inegalitatea
înzestrării native a indivizilor, fapt ce trebuie să ne conducă la
diversificarea, nuanţarea şi individualizareacantitativă şi calitativă a
acţiunilor educative. De asemenea, inegalitatea şi neomogenitatea mediilor
sociale, de provenienţă,exercită presiuni diferite cantitativ şi calitativ
asupra indivizilor, ceea ce le conferăanumite limite individuale în privinţa
rezistenţei faţă de restricţii, fie ele morale sau legale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu