În funcţie de factorii consideraţi a fi
determinanţi în explicarea fenomenului şi acomportamentului infracţional, am
selectat acele teorii care sunt reprezentative pentrudomeniul psihologiei
judiciare. În această selecţie am plecat de la premisa că fenomenul şi
comportamentulinfracţional au un element comun, acesta fiind factorul
psihologic. De acest factor nu sepoate face abstracţie atâta vreme cât orice
act infracţional este rezultatul acţiunii umanerăsfrânte prin prisma propriei
personalităţi. Având în vedere numărul mare de teorii dinacest domeniu,
precizăm că orice încercare de sistematizare va fi inevitabil incompletă. Aceste
teorii pot fi grupate în trei categorii: psiho-biologice, psiho-sociale şi psiho-morale
(Cioclei, 1996).
1.
TEORIILE PSIHO-BIOLOGICE
Teoriile
psiho-biologice susţin, în esenţă, că anumite anomalii sau
disfuncţiipsihofiziologice constituie factorii determinanţi ai comportamentului
infracţional. Acestea consideră că infracţiunea ca fenomen individual are o
bază psiho-biologicăorganică sau funcţională.
1.1.
TEORIA ANORMALITĂŢILOR BIOLOGICE
Reprezentantul acestei teorii este
medicul militar italian Cesare Lombroso (1835-1909) care a întreprins studii de
antropologie criminală bazate pe tehnica măsurăriidiferitelor părţi ale
corpului omenesc, având ca subiecţi personal militar şi deţinuţi ai
închisorilor din Sicilia, elaborând în acest sens lucrarea sa fundamentală
“Omul criminal”(1876), care în scurt timp îl face celebru.
Studiind 383 cranii de criminali
decedaţi şi 5.907 cranii ale unor delincvenţi în viaţă, autorul a concluzionat
existenţa unui tipcriminal individualizat prin anumite stigmate sau semne
particulare, degenerative, carepoate fi întâlnit la anumite categorii de
infractori (Lombroso, 1895).Pentru Lombroso (1891), comportamentul criminal
constituie un “fenomennatural” care este determinat ereditar.
Criminalii înnăscuţi sunt caracterizaţi
printr-oserie de stigmate fizice, precum: sinusurile frontale foarte
pronunţate, pomeţii şimaxilarele voluminoase, orbitele mari şi depărtate,
asimetria feţei şi a deschiderilornazale, urechi foarte mari sau foarte mici,
frunte retrasă şi îngustă, bărbie lungă sau îngustă etc. Astfel, el a ajuns la
aprecierea că omul cu înclinaţii spre viol se caracterizeazăprin lungimea
urechilor, craniul turtit, ochii oblici şi foarte apropiaţi, nasul
turtit,lungimea excesivă a bărbiei; hoţul se distinge printr-o remarcabilă
mobilitate a feţei şi amâinilor, prin ochii săi mici, îngrijoraţi şi în
permanentă mişcare, prin sprâncenele saledese şi lăsate pe ochi, prin nasul
turtit, barba rară, fruntea teşită şi mişcătoare; ucigaşul se evidenţiază prin
volumul mai mic al craniului, lungimea maxilarelor, pomeţii obrazului proeminenţi.
La originea cercetărilor lombrosiene a
stat descoperirea la craniul unuicriminal, în zona occipitală medie, a unei
adâncituri (fosetă) accentuate, trăsătură ce seregăsea la unele cranii
primitive. Această descoperire i-a sugerat lui Lombroso ipoteza atavismului
(adică oprirea în dezvoltare pe lanţul filogenetic). Urmărind ideea
atavismului, Lombroso a studiatorganismele inferioare, omul sălbatic şi copilul
- în care vedea un “mic primitiv”. El acercetat şi unele anomalii ale
creierului, ale scheletului şi ale unor organe interne (inimă,ficat).
Extinzând cercetările la criminalii în
viaţă, Lombroso îi studiază atât din punct devedere anatomic cât şi fiziologic.
O constatare interesantă pe care o face este înlegătură cu lipsa durerii
(analgezia) care îl apropie pe criminal de omul sălbatic.Lombroso a efectuat nu
numai studii anatomo-fiziologice, dar s-a ocupat şi de uneleaspecte
socio-culturale: tatuaj, jargon, alcoolism, credinţă şi practică
religioasă,literatura criminalilor etc.
A doua fază a studiilor lombrosiene se
referă la unele malformaţii morfo-funcţionale de natură degenerativă,
cercetările axându-se în special asupracomponentelor psihice.Bazându-se pe
propriile studii, dar şi pe cercetările unor psihiatri din epocă, Lombroso
(1895) stabileşte existenţa unor anomalii între “nebunul moral“ şi “criminalul
înnăscut”, mai cu seamă sub aspectul simţului moral.
Examinarea “criminalului nebun” scoate
şi ea la iveală existenţa aceloraşi stigmate ca în cazul “omului criminal”,
stigmate ce sunt explicate de această dată pebaza degenerescenţei.Într-o ultimă
etapă, Lombroso (1895) se concentrează asupra studierii epilepsieipe care o
consideră alături de atavism, un factor cheie în etiologia criminală.
Mai mult, elvede în epilepsie o punte de
legătură între omul criminal, criminalul nebun şi nebunulmoral considerând
epilepsia atât “una din psihozele cele mai atavistice”, cât şi “nucleultuturor
degenerescenţelor”.În teoria lombrosiană criminalitatea reprezintă o
anormalitate biologică bazată peatavism organic şi psihic şi pe o patologie
epileptică (Cioclei,1996).
Eroarea centrală a studiilor iniţiate de
Lombroso a constat în faptul că cei maimulţi dintre subiecţii săi erau
sicilieni, ce reprezentau un tip fizic distinct. Aceştia aucomis mai multe
crime decât populaţia generală, nu datorită tipologiei fizice, ci
datorităfaptului că ei proveneau dintr-un mediu cultural orientat mai mult în
direcţia comiteriiunor acte criminale.
Teoria lombrosiană cu privire la
etiologia crimei nu poate constitui o explicaţie cucaracter general valabil.
“Omul criminal”, în sensul de universal valabil, nu există .ÎnsuşiLombroso
excludea această idee.Cercetările lombrosiene au constituit punctul de plecare
al unor numeroaseinvestigaţii cu caracter ştiinţific legate de fenomenul
criminal. Analiza minuţioasă atrăsăturilor criminalului face din Lombroso un
precursor al biotipologiei.
Opera sa conţine constatări deosebit de
utile şi actuale încă, cum ar fi cele referitoare la infractoriibolnavi
mintal.Precizăm că, opera lui Lombroso fiind deosebit de vastă şi complexă, o
analiză şio interpretare exhaustivă a acesteia este foarte dificilă.
1.2.
TEORIA CONSTITUŢIEI CRIMINALE
Reprezentantul acestei teorii este
criminologul italian Benigno di Tullio (1951)profesor la Universitatea din
Roma, a cărui lucrare “Tratat de antropologie criminală” afost publicată prima
oară în anul 1945.Prin constituţie criminală autorul înţelege o stare de
predispoziţie specifică sprecrimă, altfel spus capacitatea care există în
anumiţi indivizi de a comite acte criminale, în general grave, în urma unor
instigări exterioare ce rămân sub pragul ce opereazăasupra generalităţii
oamenilor.Pentru di Tullio, studiul crimei nu poate fi exclusiv biologic ori
exclusiv sociologic,ci întotdeauna biosociologic.
Rezultă că personalitatea nu poate fi
corect apreciată decât după criterii bio-psiho-sociologice. Pornind de la
aceste premise, autorul încearcă să determine factorii ce conduc la formarea
unei personalităţi criminale. Un prim factor important este ereditatea; cu
toată influenţa sa puternică, aceasta nu trebuie considerată ca o determinare
absolută.
Predispoziţia spre crimă poate avea ca
sursă şi unele disfuncţionalităţi cerebrale,hormonale etc.Vârsta şi crizele
biologice pe care le antrenează sunt de asemenea importante:pubertatea, cu
modificările ei specifice de ordin psihofiziologic, precum şi proceseleinvolutive
ale îmbătrânirii pot conduce la tulburări de comportament şi chiar la crimă.Se
poate afirma, spune autorul, că predispoziţiile spre crimă sunt expresia
unuiansamblu de condiţii organice şi psihice ereditare, congenitale sau
dobândite care,diminuând rezistenţa individuală la instigări criminogene,
permite individului, cu maimultă probabilitate, să devină un criminal.
Di Tullio nu ignoră factorii sociali sau
fizici, exteriori individului, care nu pot aveao influenţă reală decât în
măsura în care întâlnesc o constituţie criminală preexistentă ori contribuie la
formarea unei astfel de personalităţi.
2. TEORIILE
PSIHO-MORALE
În general, teoriile psiho-morale
atribuie criminalitatea conflictelor interne,problemelor emoţionale sau
sentimentelor de insecuritate, inadecvenţă şi inferioritate.Comportamentul
criminal şi infracţionalitatea sunt simptome ale problemeloremoţionale
fundamentale.
Teoriile psiho-morale pun accentul pe
caracteristicile persoanei, pe factorii psihogeni şi psiho-morali. Diversitatea
explicaţiilor de natură psihomorală face dificilă oclasificare a acestora.
Aceste teorii poartă, mai mult sau mai puţin, amprenta directă apsihanalizei
freudiene sau a gândirii altor psihanalişti.
2.1.
TEORIA ANALITICĂ
Reprezentantul teoriei analitice este
Sigmund Freud (1856-1939). Concepţia psihologică a lui Freud - Freudismul sau
Psihanaliza - constituie unul dintre principalele curente ale psihologiei
contemporane, care nu numai că a deschis cu hotărâre drumul interpretării
unitare, integrative şi determinist-dinamice a fenomenelor psihice şi
aconduitei umane, ci a exercitat, în acelaşi timp şi o largă influenţă asupra
altor ştiinţe.
Freud a desfăşurat o vastă activitate
practică, în calitate de medic, precum şi oprodigioasă activitate de cercetare ştiinţifică,
publicând un număr mare de lucrări, dintrecare amintim: “Interpretarea viselor”
(1900), “Psihopatologia vieţii cotidiene” (1904),“Totem şi Tabu” (1913),
“Metapsihologia” (1915), “Introducere în psihanaliză” (1916),“Dincolo de
principiul plăcerii” (1919), “Eul şi Sinele” (1922), “Noi prelegeri
depsihanaliză” (1932) etc.
Atât în timpul vieţii, cât şi în
prezent, personalitatea şi opera lui Freud a fost fieelogiată, fie supusă unor
critici necruţătoare.
Este greu să se separe partea de adevăr
de partea de eroare într-o doctrină atâtde vastă, de complexă şi atât de
discutată cum este psihanaliza. Aceasta a avut meritulde a fi propus spre
cercetare noi domenii, ignorate până atunci, cum ar fi motivaţia inconştientă,
ce se manifestă atât în comportamentul normal (uitare, lapsusuri, vise), câtşi
în cel morbid, mai ales în nevroze.
Concepţia psihologică a lui Freud, nu
poate fi înţeleasă fără cunoaşterea ideilorsale cu privire la structura şi
mecanismele vieţii psihice. După opinia sa, viaţa psihică umană cuprinde trei
niveluri sau trei instanţe aflate într-o strânsă legătură, şi anume:sinele
(id), eul (ego) şi supraeul (superego).
SINELE denumit id, eu apersonal sau inconştient, reprezintă un complex deinstincte şi de tendinţe refulate, care au un caracter apersonal şi nu sunt trăite în modconştient. Sinele constituie polul pulsiunilor personalităţii, depozitar al tendinţelorinstinctive, predominant sexuale şi agresive, care pune organismul în tensiune,neputând suporta creşterea energiei pe care singur o dezvoltă.
Rolul adaptativ al sinelui se exprimă
prin tendinţa sa continuă de a reduce tensiunea, asigurând astfel
echilibrul,liniştea şi persistenţa organismului. În vederea reducerii
tensiunii, a evităriidisconfortului şi a obţinerii plăcerii şi gratificaţiei,
sinele recurge la două mecanisme:acţiunea reflexă, care constă în reacţii
automate, înnăscute şi imediat operante înreducerea tensiunii şi procesul
primar, o reacţie psihologică amplă care caută sărealizeze diminuarea tensiunii
sau obţinerea gratificaţiei pe plan imaginativ sau simbolic.
Instinctele, impulsurile şi tendinţele
refulate în “id” reuşesc să iasă la suprafaţă,să se manifeste în afară (să
defuleze), străbătând “cenzura” pe care o instituie eul şi supraeul, aflându-se
din această cauză într-un conflict inevitabil, puternic şi permanent,cu
instanţele superioare al psihicului. “Răbufnirile” inconştientului au loc, de
cele maimulte ori, sub formă deghizată, sublimată. Tendinţele refulate exercită
o presiune permanentă dirijată “în sus” spre lumeaconştiinţei, dar nu reuşesc
acest lucru decât într-o formă simbolică, modificată, spre a nufi recunoscute
de către subiect. După Freud, această pătrundere a refulărilor înconştiinţă are
loc sub formă de sublimări, acte ratate, vise şi lapsusuri. Refularea este
unmecanism de protecţie, atât faţă de insuccesul anticipat, cât şi fată de cel
dejaconsumat.
EUL denumit ego sau conştientul, reprezintă nucleul sistemului personalităţii înalcătuirea căruia intră ansamblul cunoştinţelor şi imaginea despre sine, precum şiatitudinile faţă de cele mai importante interese şi valori individuale sau sociale. Eul garantează conduita normală a persoanei, prin asigurarea unui echilibru întreinstinctele, tendinţele şi impulsurile refulate în id, pe de o parte, şi exigenţelesupraeului, pe de altă parte, asigurând, de fapt, acea “constanţă individuală”.
SUPRAEUL denumit şi superego sau eul ideal, a treia instanţă a personalităţii, careconstituie expresia persoanei în mediul social; el este purtătorul normelor etico-morale,a regulilor de convieţuire socială. Supraeul are funcţia de autoobservare şi de formare aidealurilor. El este achiziţia cea mai recentă, dar totodată şi cea mai fragilă apersonalităţii, reflectând particularităţile pozitive şi negative ale mediului în care persoana trăieşte şi se formează ca om. Supraeul îşi are originea în “id” (sinele) şi se dezvoltă în inter-relaţia ocazionată de experienţele eului (egoului), în cadrulpersonalităţii. Prin rolul şi statusul său, supraeul împreună cu eul, contribuie la refularea în “id” a instinctelor primare şi a trăirilor necorespunzătoare exigenţelor acestora saunedorite.
Obligă eul la substituţia scopurilor
realiste, moraliste şi îl împinge la lupta spreperfecţiune şi sublim;
reprezintă instanţa verificatoare, cenzurantă a personalităţii.Născut din
inconştient, supraeul ca şi eul, constituie un triumf al elementului
conştient,element care devine cu atât mai manifest, cu cât persoana în cauză
este mai matură,mai sănătoasă şi mai elevată sub aspect social.
În concepţia lui Freud, conduita
generalăeste asigurată prin disputa celor trei categorii de forţe: iraţionale
(id), raţionale (ego) şimorale (superego). Manifestările comportamentale
criminale sunt forme de răbufnire (dedefulare) la suprafaţă, în viaţa
conştientă, a unor trăiri, instincte, impulsuri, tendinţe etc.,refulate în
id.Autorul consideră că orice criminal suferă de o nevoie compulsivă de a
fipedepsit, în vederea uşurării stării de vinovăţie datorate sentimentelor
incestuoaseinconştiente de tip oedipian din perioada copilăriei.

Tot în această perioadă a copilăriei, ca
urmare a unei prime fixaţii a libidouluispre un “obiect sexual” exterior, apare
şi se dezvoltă “Complexul lui Oedip”. Teoria psihanalitică desemnează prin
“Complexul oedipian”, în esenţă, atracţia sexualămanifestată de individ, în
primele faze ale copilăriei, faţă de părintele de sex opus şidorinţa corelativă
de suprimare a părintelui de acelaşi sex.
Etapa “Complexului oedipian” este o etapă
ce se parcurge în mod inevitabil de orice individ. Modul în care seva rezolva
“conflictul”, fie prin suprimarea tendinţelor, fie prin refularea lor, va
prezentacheia diferenţierii ulterioare între personalităţile normale şi
personalităţile nevrotice. De aceea, Freud vede în “Complexul lui Oedip”
nucleul nevrozelor.
Referirile directe la fenomenul criminal
nu abundă în opera freudiană deoarece elnu s-a preocupat în mod nemijlocit de
acest subiect. Câteva referiri ce merită a fisemnalate le găsim în lucrarea
“Totem şi Tabu”. Analizând câteva tabuuri dintre careunele cu relevanţă
criminologică (uciderea, incestul), Freud consideră că transgresareaacestora
reprezintă satisfacerea unor dorinţe refulate.Dorinţa este însă o expresie a
instinctului, ceea ce duce la ideea că actul criminal,ca orice transgresare a
tabuului, are o origine instinctuală.
Noua teorie asupra instinctelor aduce
indirect o nouă posibilitate în explicareacrimei. Pe lângă varianta sexuală
apare şi varianta morbidă unde “responsabilitatea”crimei aparţine tendinţei
umane spre agresiune şi distructivitate, expresii extravertiteale instinctului
morţii. Freud vede în crimă o expresie a sentimentului de culpabilitate tipic
nevrozelor,adică rămas în stare inconştientă şi anterior faptei. La mulţi
criminali, îndeosebi tineri, poate fi descoperit un puternic sentiment de
culpabilitate anterior şi nu consecutivcrimei, sentiment care a constituit
mobilul crimei.
Crima văzută ca o eliberare de sub
presiunea unui sentiment culpabil nu înlăturăoriginea instinctuală a acesteia,
ci o intermediază, dacă ţinem seama de faptul căsentimentul vinovăţiei este
consecutiv unor instincte condamnabile.
2.2.
TEORIA PERSONALITĂŢII CRIMINALE
Această teorie aparţine celebrului
criminolog francez Jean Pinatel, fiind conceputăca un model explicativ, capabil
să aducă lămuriri, atât în ceea ce priveşte geneza cât şidinamica actului
criminal. Personalitatea criminală este “un instrument clinic, o unealtăde
lucru, un concept operaţional” (Pinatel, 1971).
Pinatel consideră inutilă încercarea de
a separa oamenii în buni şi răi, nu există odiferenţă de natură între oameni cu
privire la actul criminal. Orice om, în circumstanţeexcepţionale, poate deveni
delincvent. Inexistenţa acestor deosebiri nu exclude însăexistenţa unor
diferenţe graduale în privinţa “pragului lor delincvenţial”.
Unii indivizi au nevoie de “instigări”
exterioare intense, iar alţii de “instigări” lejere, pentru a prezenta reacţii
delictuale, pentru a realiza trecerea la act. Această diferenţă graduală este
dată de anumite trăsături psihologice, care, în concepţia luiPinatel,
alcătuiesc “nucleul central al personalităţii criminale”.Componentele nucleului
personalităţii criminale care determină trecerea la actsunt: egocentrismul,
labilitatea, agresivitatea şi indiferenţa afectivă. Egocentrismul reprezintă tendinţa subiectului de a raporta totul la
sine însuşi. Labilitatea reprezintă o
lipsă de prevedere, o “deficienţă de organizare în timp”, o instabilitate. Agresivitatea desemnează o paletă foarte
largă de tendinţe, mergând de la simpla afirmare a eului până la ostilitate, ea
se manifestă printr-un “dinamism combativ”, care are ca funcţie învingerea şi
eliminarea obstacolelor şi dificultăţilor care barează drumulacţiunilor umane.
Pentru ca un subiect să treacă la act
este necesar ca el să nu fie reţinut deoprobiul social care este asociat
răufăcătorului. Acest proces de “auto legitimare subiectivă” este asigurat de
egocentrism. Faptul că subiectul nu va fi reţinut de ameninţarea pedepsei este
explicat prin labilitate. Obstacolele materiale susceptibile să împiedice
executarea crimei sunt învinse prin agresivitate. În ultimă instanţă, când subiectul
ajunge în situaţia de a comite o crimă, este necesar ca el să nu fie reţinut de
sentimentul că produce rău aproapelui său, atentând la persoana sau bunurile
acestuia.
Indiferenţa afectivă asigură această
ultimă etapă a trecerii la act. Cele patru componente nu trebuie analizate în
mod individual. Reunirea tuturor componentelor, precum şi legăturile dintre
acestea, dau un caracter particular personalităţii în ansamblului.
Etiogeneza fenomenului infracţional este
multinivelară. Fiecare teorie surprinde un anumit aspect al fenomenului
infracţional. Teoriile sunt complementare, nu contradictorii. Acestea se pot
organiza, ierarhiza pe mai multe niveluri. Din integrarea lo rpoate rezulta o
teorie unificată, globală, care să evidenţieze personalitatea implicată în actul
infracţional în toată unitatea şi complexitatea sa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu