marți, 20 mai 2014

TEORII ALE FENOMENULUI ŞI COMPORTAMENTULUI INFRACŢIONAL

În funcţie de factorii consideraţi a fi determinanţi în explicarea fenomenului şi acomportamentului infracţional, am selectat acele teorii care sunt reprezentative pentrudomeniul psihologiei judiciare. În această selecţie am plecat de la premisa că fenomenul şi comportamentulinfracţional au un element comun, acesta fiind factorul psihologic. De acest factor nu sepoate face abstracţie atâta vreme cât orice act infracţional este rezultatul acţiunii umanerăsfrânte prin prisma propriei personalităţi. Având în vedere numărul mare de teorii dinacest domeniu, precizăm că orice încercare de sistematizare va fi inevitabil incompletă. Aceste teorii pot fi grupate în trei categorii: psiho-biologice, psiho-sociale şi psiho-morale (Cioclei, 1996).

1. TEORIILE PSIHO-BIOLOGICE

            Teoriile psiho-biologice susţin, în esenţă, că anumite anomalii sau disfuncţiipsihofiziologice constituie factorii determinanţi ai comportamentului infracţional. Acestea consideră că infracţiunea ca fenomen individual are o bază psiho-biologicăorganică sau funcţională.

1.1. TEORIA ANORMALITĂŢILOR BIOLOGICE

Reprezentantul acestei teorii este medicul militar italian Cesare Lombroso (1835-1909) care a întreprins studii de antropologie criminală bazate pe tehnica măsurăriidiferitelor părţi ale corpului omenesc, având ca subiecţi personal militar şi deţinuţi ai închisorilor din Sicilia, elaborând în acest sens lucrarea sa fundamentală “Omul criminal”(1876), care în scurt timp îl face celebru.
Studiind 383 cranii de criminali decedaţi şi 5.907 cranii ale unor delincvenţi în viaţă, autorul a concluzionat existenţa unui tipcriminal individualizat prin anumite stigmate sau semne particulare, degenerative, carepoate fi întâlnit la anumite categorii de infractori (Lombroso, 1895).Pentru Lombroso (1891), comportamentul criminal constituie un “fenomennatural” care este determinat ereditar.
Criminalii înnăscuţi sunt caracterizaţi printr-oserie de stigmate fizice, precum: sinusurile frontale foarte pronunţate, pomeţii şimaxilarele voluminoase, orbitele mari şi depărtate, asimetria feţei şi a deschiderilornazale, urechi foarte mari sau foarte mici, frunte retrasă şi îngustă, bărbie lungă sau îngustă etc. Astfel, el a ajuns la aprecierea că omul cu înclinaţii spre viol se caracterizeazăprin lungimea urechilor, craniul turtit, ochii oblici şi foarte apropiaţi, nasul turtit,lungimea excesivă a bărbiei; hoţul se distinge printr-o remarcabilă mobilitate a feţei şi amâinilor, prin ochii săi mici, îngrijoraţi şi în permanentă mişcare, prin sprâncenele saledese şi lăsate pe ochi, prin nasul turtit, barba rară, fruntea teşită şi mişcătoare; ucigaşul se evidenţiază prin volumul mai mic al craniului, lungimea maxilarelor, pomeţii obrazului proeminenţi.
La originea cercetărilor lombrosiene a stat descoperirea la craniul unuicriminal, în zona occipitală medie, a unei adâncituri (fosetă) accentuate, trăsătură ce seregăsea la unele cranii primitive. Această descoperire i-a sugerat lui Lombroso ipoteza atavismului (adică oprirea în dezvoltare pe lanţul filogenetic). Urmărind ideea atavismului, Lombroso a studiatorganismele inferioare, omul sălbatic şi copilul - în care vedea un “mic primitiv”. El acercetat şi unele anomalii ale creierului, ale scheletului şi ale unor organe interne (inimă,ficat).
Extinzând cercetările la criminalii în viaţă, Lombroso îi studiază atât din punct devedere anatomic cât şi fiziologic. O constatare interesantă pe care o face este înlegătură cu lipsa durerii (analgezia) care îl apropie pe criminal de omul sălbatic.Lombroso a efectuat nu numai studii anatomo-fiziologice, dar s-a ocupat şi de uneleaspecte socio-culturale: tatuaj, jargon, alcoolism, credinţă şi practică religioasă,literatura criminalilor etc.
A doua fază a studiilor lombrosiene se referă la unele malformaţii morfo-funcţionale de natură degenerativă, cercetările axându-se în special asupracomponentelor psihice.Bazându-se pe propriile studii, dar şi pe cercetările unor psihiatri din epocă, Lombroso (1895) stabileşte existenţa unor anomalii între “nebunul moral“ şi “criminalul înnăscut”, mai cu seamă sub aspectul simţului moral.
Examinarea “criminalului nebun” scoate şi ea la iveală existenţa aceloraşi stigmate ca în cazul “omului criminal”, stigmate ce sunt explicate de această dată pebaza degenerescenţei.Într-o ultimă etapă, Lombroso (1895) se concentrează asupra studierii epilepsieipe care o consideră alături de atavism, un factor cheie în etiologia criminală.
Mai mult, elvede în epilepsie o punte de legătură între omul criminal, criminalul nebun şi nebunulmoral considerând epilepsia atât “una din psihozele cele mai atavistice”, cât şi “nucleultuturor degenerescenţelor”.În teoria lombrosiană criminalitatea reprezintă o anormalitate biologică bazată peatavism organic şi psihic şi pe o patologie epileptică (Cioclei,1996).
Eroarea centrală a studiilor iniţiate de Lombroso a constat în faptul că cei maimulţi dintre subiecţii săi erau sicilieni, ce reprezentau un tip fizic distinct. Aceştia aucomis mai multe crime decât populaţia generală, nu datorită tipologiei fizice, ci datorităfaptului că ei proveneau dintr-un mediu cultural orientat mai mult în direcţia comiteriiunor acte criminale.
Teoria lombrosiană cu privire la etiologia crimei nu poate constitui o explicaţie cucaracter general valabil. “Omul criminal”, în sensul de universal valabil, nu există .ÎnsuşiLombroso excludea această idee.Cercetările lombrosiene au constituit punctul de plecare al unor numeroaseinvestigaţii cu caracter ştiinţific legate de fenomenul criminal. Analiza minuţioasă atrăsăturilor criminalului face din Lombroso un precursor al biotipologiei.
Opera sa conţine constatări deosebit de utile şi actuale încă, cum ar fi cele referitoare la infractoriibolnavi mintal.Precizăm că, opera lui Lombroso fiind deosebit de vastă şi complexă, o analiză şio interpretare exhaustivă a acesteia este foarte dificilă.

1.2. TEORIA CONSTITUŢIEI CRIMINALE

Reprezentantul acestei teorii este criminologul italian Benigno di Tullio (1951)profesor la Universitatea din Roma, a cărui lucrare “Tratat de antropologie criminală” afost publicată prima oară în anul 1945.Prin constituţie criminală autorul înţelege o stare de predispoziţie specifică sprecrimă, altfel spus capacitatea care există în anumiţi indivizi de a comite acte criminale, în general grave, în urma unor instigări exterioare ce rămân sub pragul ce opereazăasupra generalităţii oamenilor.Pentru di Tullio, studiul crimei nu poate fi exclusiv biologic ori exclusiv sociologic,ci întotdeauna biosociologic.
Rezultă că personalitatea nu poate fi corect apreciată decât după criterii bio-psiho-sociologice. Pornind de la aceste premise, autorul încearcă să determine factorii ce conduc la formarea unei personalităţi criminale. Un prim factor important este ereditatea; cu toată influenţa sa puternică, aceasta nu trebuie considerată ca o determinare absolută.
Predispoziţia spre crimă poate avea ca sursă şi unele disfuncţionalităţi cerebrale,hormonale etc.Vârsta şi crizele biologice pe care le antrenează sunt de asemenea importante:pubertatea, cu modificările ei specifice de ordin psihofiziologic, precum şi proceseleinvolutive ale îmbătrânirii pot conduce la tulburări de comportament şi chiar la crimă.Se poate afirma, spune autorul, că predispoziţiile spre crimă sunt expresia unuiansamblu de condiţii organice şi psihice ereditare, congenitale sau dobândite care,diminuând rezistenţa individuală la instigări criminogene, permite individului, cu maimultă probabilitate, să devină un criminal.
Di Tullio nu ignoră factorii sociali sau fizici, exteriori individului, care nu pot aveao influenţă reală decât în măsura în care întâlnesc o constituţie criminală preexistentă ori contribuie la formarea unei astfel de personalităţi.

2. TEORIILE PSIHO-MORALE

În general, teoriile psiho-morale atribuie criminalitatea conflictelor interne,problemelor emoţionale sau sentimentelor de insecuritate, inadecvenţă şi inferioritate.Comportamentul criminal şi infracţionalitatea sunt simptome ale problemeloremoţionale fundamentale.
Teoriile psiho-morale pun accentul pe caracteristicile persoanei, pe factorii psihogeni şi psiho-morali. Diversitatea explicaţiilor de natură psihomorală face dificilă oclasificare a acestora. Aceste teorii poartă, mai mult sau mai puţin, amprenta directă apsihanalizei freudiene sau a gândirii altor psihanalişti.

2.1. TEORIA ANALITICĂ

Reprezentantul teoriei analitice este Sigmund Freud (1856-1939). Concepţia psihologică a lui Freud - Freudismul sau Psihanaliza - constituie unul dintre principalele curente ale psihologiei contemporane, care nu numai că a deschis cu hotărâre drumul interpretării unitare, integrative şi determinist-dinamice a fenomenelor psihice şi aconduitei umane, ci a exercitat, în acelaşi timp şi o largă influenţă asupra altor ştiinţe.
Freud a desfăşurat o vastă activitate practică, în calitate de medic, precum şi oprodigioasă activitate de cercetare ştiinţifică, publicând un număr mare de lucrări, dintrecare amintim: “Interpretarea viselor” (1900), “Psihopatologia vieţii cotidiene” (1904),“Totem şi Tabu” (1913), “Metapsihologia” (1915), “Introducere în psihanaliză” (1916),“Dincolo de principiul plăcerii” (1919), “Eul şi Sinele” (1922), “Noi prelegeri depsihanaliză” (1932) etc.
Atât în timpul vieţii, cât şi în prezent, personalitatea şi opera lui Freud a fost fieelogiată, fie supusă unor critici necruţătoare.
Este greu să se separe partea de adevăr de partea de eroare într-o doctrină atâtde vastă, de complexă şi atât de discutată cum este psihanaliza. Aceasta a avut meritulde a fi propus spre cercetare noi domenii, ignorate până atunci, cum ar fi motivaţia inconştientă, ce se manifestă atât în comportamentul normal (uitare, lapsusuri, vise), câtşi în cel morbid, mai ales în nevroze.
Concepţia psihologică a lui Freud, nu poate fi înţeleasă fără cunoaşterea ideilorsale cu privire la structura şi mecanismele vieţii psihice. După opinia sa, viaţa psihică umană cuprinde trei niveluri sau trei instanţe aflate într-o strânsă legătură, şi anume:sinele (id), eul (ego) şi supraeul (superego).

SINELE denumit id, eu apersonal sau inconştient, reprezintă un complex deinstincte şi de tendinţe refulate, care au un caracter apersonal şi nu sunt trăite în modconştient. Sinele constituie polul pulsiunilor personalităţii, depozitar al tendinţelorinstinctive, predominant sexuale şi agresive, care pune organismul în tensiune,neputând suporta creşterea energiei pe care singur o dezvoltă.

Rolul adaptativ al sinelui se exprimă prin tendinţa sa continuă de a reduce tensiunea, asigurând astfel echilibrul,liniştea şi persistenţa organismului. În vederea reducerii tensiunii, a evităriidisconfortului şi a obţinerii plăcerii şi gratificaţiei, sinele recurge la două mecanisme:acţiunea reflexă, care constă în reacţii automate, înnăscute şi imediat operante înreducerea tensiunii şi procesul primar, o reacţie psihologică amplă care caută sărealizeze diminuarea tensiunii sau obţinerea gratificaţiei pe plan imaginativ sau simbolic.
Instinctele, impulsurile şi tendinţele refulate în “id” reuşesc să iasă la suprafaţă,să se manifeste în afară (să defuleze), străbătând “cenzura” pe care o instituie eul şi supraeul, aflându-se din această cauză într-un conflict inevitabil, puternic şi permanent,cu instanţele superioare al psihicului. “Răbufnirile” inconştientului au loc, de cele maimulte ori, sub formă deghizată, sublimată. Tendinţele refulate exercită o presiune permanentă dirijată “în sus” spre lumeaconştiinţei, dar nu reuşesc acest lucru decât într-o formă simbolică, modificată, spre a nufi recunoscute de către subiect. După Freud, această pătrundere a refulărilor înconştiinţă are loc sub formă de sublimări, acte ratate, vise şi lapsusuri. Refularea este unmecanism de protecţie, atât faţă de insuccesul anticipat, cât şi fată de cel dejaconsumat.

EUL denumit ego sau conştientul, reprezintă nucleul sistemului personalităţii înalcătuirea căruia intră ansamblul cunoştinţelor şi imaginea despre sine, precum şiatitudinile faţă de cele mai importante interese şi valori individuale sau sociale. Eul garantează conduita normală a persoanei, prin asigurarea unui echilibru întreinstinctele, tendinţele şi impulsurile refulate în id, pe de o parte, şi exigenţelesupraeului, pe de altă parte, asigurând, de fapt, acea “constanţă individuală”.

SUPRAEUL denumit şi superego sau eul ideal, a treia instanţă a personalităţii, careconstituie expresia persoanei în mediul social; el este purtătorul normelor etico-morale,a regulilor de convieţuire socială. Supraeul are funcţia de autoobservare şi de formare aidealurilor. El este achiziţia cea mai recentă, dar totodată şi cea mai fragilă apersonalităţii, reflectând particularităţile pozitive şi negative ale mediului în care persoana trăieşte şi se formează ca om. Supraeul îşi are originea în “id” (sinele) şi se dezvoltă în inter-relaţia ocazionată de experienţele eului (egoului), în cadrulpersonalităţii. Prin rolul şi statusul său, supraeul împreună cu eul, contribuie la refularea în “id” a instinctelor primare şi a trăirilor necorespunzătoare exigenţelor acestora saunedorite.


Obligă eul la substituţia scopurilor realiste, moraliste şi îl împinge la lupta spreperfecţiune şi sublim; reprezintă instanţa verificatoare, cenzurantă a personalităţii.Născut din inconştient, supraeul ca şi eul, constituie un triumf al elementului conştient,element care devine cu atât mai manifest, cu cât persoana în cauză este mai matură,mai sănătoasă şi mai elevată sub aspect social.
În concepţia lui Freud, conduita generalăeste asigurată prin disputa celor trei categorii de forţe: iraţionale (id), raţionale (ego) şimorale (superego). Manifestările comportamentale criminale sunt forme de răbufnire (dedefulare) la suprafaţă, în viaţa conştientă, a unor trăiri, instincte, impulsuri, tendinţe etc.,refulate în id.Autorul consideră că orice criminal suferă de o nevoie compulsivă de a fipedepsit, în vederea uşurării stării de vinovăţie datorate sentimentelor incestuoaseinconştiente de tip oedipian din perioada copilăriei.

Crimele sunt comise în vederea autopedepsirii şi deci, în vederea purificării de vinovăţie. Conform teoriei lui Freud “evenimentele din prima copilărie” au o influenţă hotărâtoare. În perioada primei copilării, instinctul sexual parcurge mai multe faze, înfuncţie de anumite zone erogene în jurul cărora se situează libidoul: faza orală; fazaanală şi faza genitală. Parcurgerea acestor faze poate da naştere unor “fixaţii ale libidoului” care reprezintă “predispoziţii pentru ulterioare breşe ale năzuinţelor refulate”şi pot genera unele nevroze ori perversiuni (Freud, 1994).
Tot în această perioadă a copilăriei, ca urmare a unei prime fixaţii a libidouluispre un “obiect sexual” exterior, apare şi se dezvoltă “Complexul lui Oedip”. Teoria psihanalitică desemnează prin “Complexul oedipian”, în esenţă, atracţia sexualămanifestată de individ, în primele faze ale copilăriei, faţă de părintele de sex opus şidorinţa corelativă de suprimare a părintelui de acelaşi sex.
Etapa “Complexului oedipian” este o etapă ce se parcurge în mod inevitabil de orice individ. Modul în care seva rezolva “conflictul”, fie prin suprimarea tendinţelor, fie prin refularea lor, va prezentacheia diferenţierii ulterioare între personalităţile normale şi personalităţile nevrotice. De aceea, Freud vede în “Complexul lui Oedip” nucleul nevrozelor.
Referirile directe la fenomenul criminal nu abundă în opera freudiană deoarece elnu s-a preocupat în mod nemijlocit de acest subiect. Câteva referiri ce merită a fisemnalate le găsim în lucrarea “Totem şi Tabu”. Analizând câteva tabuuri dintre careunele cu relevanţă criminologică (uciderea, incestul), Freud consideră că transgresareaacestora reprezintă satisfacerea unor dorinţe refulate.Dorinţa este însă o expresie a instinctului, ceea ce duce la ideea că actul criminal,ca orice transgresare a tabuului, are o origine instinctuală.
Noua teorie asupra instinctelor aduce indirect o nouă posibilitate în explicareacrimei. Pe lângă varianta sexuală apare şi varianta morbidă unde “responsabilitatea”crimei aparţine tendinţei umane spre agresiune şi distructivitate, expresii extravertiteale instinctului morţii. Freud vede în crimă o expresie a sentimentului de culpabilitate tipic nevrozelor,adică rămas în stare inconştientă şi anterior faptei. La mulţi criminali, îndeosebi tineri, poate fi descoperit un puternic sentiment de culpabilitate anterior şi nu consecutivcrimei, sentiment care a constituit mobilul crimei.
Crima văzută ca o eliberare de sub presiunea unui sentiment culpabil nu înlăturăoriginea instinctuală a acesteia, ci o intermediază, dacă ţinem seama de faptul căsentimentul vinovăţiei este consecutiv unor instincte condamnabile.

2.2. TEORIA PERSONALITĂŢII CRIMINALE


Această teorie aparţine celebrului criminolog francez Jean Pinatel, fiind conceputăca un model explicativ, capabil să aducă lămuriri, atât în ceea ce priveşte geneza cât şidinamica actului criminal. Personalitatea criminală este “un instrument clinic, o unealtăde lucru, un concept operaţional” (Pinatel, 1971).
Pinatel consideră inutilă încercarea de a separa oamenii în buni şi răi, nu există odiferenţă de natură între oameni cu privire la actul criminal. Orice om, în circumstanţeexcepţionale, poate deveni delincvent. Inexistenţa acestor deosebiri nu exclude însăexistenţa unor diferenţe graduale în privinţa “pragului lor delincvenţial”.
Unii indivizi au nevoie de “instigări” exterioare intense, iar alţii de “instigări” lejere, pentru a prezenta reacţii delictuale, pentru a realiza trecerea la act. Această diferenţă graduală este dată de anumite trăsături psihologice, care, în concepţia luiPinatel, alcătuiesc “nucleul central al personalităţii criminale”.Componentele nucleului personalităţii criminale care determină trecerea la actsunt: egocentrismul, labilitatea, agresivitatea şi indiferenţa afectivă. Egocentrismul reprezintă tendinţa subiectului de a raporta totul la sine însuşi. Labilitatea reprezintă o lipsă de prevedere, o “deficienţă de organizare în timp”, o instabilitate. Agresivitatea desemnează o paletă foarte largă de tendinţe, mergând de la simpla afirmare a eului până la ostilitate, ea se manifestă printr-un “dinamism combativ”, care are ca funcţie învingerea şi eliminarea obstacolelor şi dificultăţilor care barează drumulacţiunilor umane.
Pentru ca un subiect să treacă la act este necesar ca el să nu fie reţinut deoprobiul social care este asociat răufăcătorului. Acest proces de “auto legitimare subiectivă” este asigurat de egocentrism. Faptul că subiectul nu va fi reţinut de ameninţarea pedepsei este explicat prin labilitate. Obstacolele materiale susceptibile să împiedice executarea crimei sunt învinse prin agresivitate. În ultimă instanţă, când subiectul ajunge în situaţia de a comite o crimă, este necesar ca el să nu fie reţinut de sentimentul că produce rău aproapelui său, atentând la persoana sau bunurile acestuia.
Indiferenţa afectivă asigură această ultimă etapă a trecerii la act. Cele patru componente nu trebuie analizate în mod individual. Reunirea tuturor componentelor, precum şi legăturile dintre acestea, dau un caracter particular personalităţii în ansamblului.

Etiogeneza fenomenului infracţional este multinivelară. Fiecare teorie surprinde un anumit aspect al fenomenului infracţional. Teoriile sunt complementare, nu contradictorii. Acestea se pot organiza, ierarhiza pe mai multe niveluri. Din integrarea lo rpoate rezulta o teorie unificată, globală, care să evidenţieze personalitatea implicată în actul infracţional în toată unitatea şi complexitatea sa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu